Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Den hårda utbildningen

+8
LinusH
Lindberg
Westling
GustavCeasar
Hellström
Hutten
Mattes
Sandström(förälder)
12 posters

Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Den hårda utbildningen

Inlägg  Sandström(förälder) 2008-02-05, 00:14

Att jägarutbildningen tillhör en av Sveriges hårdaste utbildningar råder det inget tvivel om (med tanke på i vilket forum jag skriver ska jag kanske säga Sveriges hårdaste utbildning Wink )
Att vissa individer inte kunde fullfölja utbildningen är inte så konstigt med tankte på den påfrestning som kroppen utsattes för, men de som av olika orsaker inte kunde fullfölja utbildningen till jägare, fanns det någon *reträtt väg för dom, eller var det allmänn avrustning som gällde? jag kan tänka mig att här kan svaren bli olika beroende under vilken tidsperiod som avses, idag då ett fåtal får göra militärtjänstgöringen mot för på min tid då de flesta skulle göra den.
Ungefär hur många procent räknas det med inte kommer att fullfölja utbildningen?
Kanske lite tråkiga frågor, men ack så intressanta!

*Jag vet att en jägare inte retirerar utan gör helt om framåt marsch Wink
Sandström(förälder)
Sandström(förälder)
Moderator

Antal inlägg : 245
Age : 61
Location : Njurunda
Registration date : 08-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Mattes 2008-02-05, 00:23

Sandström(förälder) skrev:Att jägarutbildningen tillhör en av Sveriges hårdaste utbildningar råder det inget tvivel om (med tanke på i vilket forum jag skriver ska jag kanske säga Sveriges hårdaste utbildning Wink )
Att vissa individer inte kunde fullfölja utbildningen är inte så konstigt med tankte på den påfrestning som kroppen utsattes för, men de som av olika orsaker inte kunde fullfölja utbildningen till jägare, fanns det någon *reträtt väg för dom, eller var det allmänn avrustning som gällde? jag kan tänka mig att här kan svaren bli olika beroende under vilken tidsperiod som avses, idag då ett fåtal får göra militärtjänstgöringen mot för på min tid då de flesta skulle göra den.
Ungefär hur många procent räknas det med inte kommer att fullfölja utbildningen?
Kanske lite tråkiga frågor, men ack så intressanta!

*Jag vet att en jägare inte retirerar utan gör helt om framåt marsch Wink
En kille på min pluton fick problem med benhinnorna och han fick bli ordningsman på plutonen istället , en annan hoppade av efter c:a 3 veckor men fullgjorde rekryten på I5 istället så det fanns/finns nog lite olika lösningar.
Mattes
Mattes
Admin

Antal inlägg : 456
Age : 57
Location : Ånge
INFO : 87/88 4:e skv. 41:a plut.
Registration date : 08-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Hutten 2008-02-05, 08:06

På min tid sas det att det fanns tre sätt att lämna K4: Polisbil, ambulans eller MUCK. Very Happy
Hutten
Hutten

Antal inlägg : 567
Age : 63
Location : Rådmansö
Registration date : 08-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Hellström 2008-02-05, 20:24

Jag skulle tippa på att c.a 1-2% hoppade av. Oftast de skrävligaste.

Men det jag tycker är konstigt var att det inte var fler? Det bör säja lite om rutinen vid uttagningarna.

Sen vet jag att det var många som absolut inte ville vara med i början,även om det inte gick så långt som till avhopp.
Men med kamratskapen och att man levde så tajt inpå varandra ,men framförallt beroendet av varandra gjorde att detta ganska snart ändrades till sammansvetsade grupper med mycket god kamratanda och hög motivation där alla trivdes trots omständigheterna.

Men om jag talar om den enda tiden jag känner till så kan jag säja att det var knappast något pjosk från befälens sida.Det lärde man sej blixtsnabbt. Inget ifrågasättande eller disskusioner.Det var bara att hålla käften och gilla läget.

Men jag måste säja att de allra flesta av de befälen jag kom i kontakt med var mycket hårda, men lika rättvisa.Jag tror nog att de flesta kände likadant oavsett skvadron?
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Den hårda utbildningen Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  GustavCeasar 2008-02-05, 21:14

Som jag minns det var samtliga logement i korrodoren besatta. Trots att bv-förare, signalister osv inte kom till oss från LIVSKV förrän (alldeles efter eller alldeles före) vid "björndansen". Så det bör ha varit 8-10 st. som försvann första två veckorna. Minns speciellt en kille som satt och grät i plut.korr. första kvällen.

Jag minns en som lämnade pga halsböld samt en som lämnade en bra bit in i utbildningen pga höft/knä-problem. I 3:e jgrp alltså.

Var väl därför bla Renlund kom till oss från 1:a jgrp.

Vart dom tog vägen vet jag faktiskt inte.
GustavCeasar
GustavCeasar
Moderator

Antal inlägg : 966
Age : 61
Location : Vallentuna
Registration date : 08-01-05

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Westling 2008-02-05, 21:51

Vi hadde några som lämmnade vid jul vet inte varför.Men dom skulle komma tillbaka till jul året efter å slutföra utbildningen
om det blev så vet jag inte.Har för mig det hette p300 eller nåt liknande.
Westling
Westling
Admin

Antal inlägg : 1074
Age : 57
Location : stockholm
Registration date : 08-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Lindberg 2008-02-06, 17:04

Tyckte det var ganska många som avrustade 05/06. Kommer inte ihåg exakt hur många, men till slut så blev de skadade satta i andra tjänster på bataljonen. Dvs bataljonens bakre läge, transport och någon till grupp.

KB låg inne 15 månader och under de 5 månaderna innan vi GB ryckte in så avrustade +40 st tror jag.

Kändes som om gallringen i början fungerade ganska bra. Då "gallringen" på mönstringen var helt värdelös verkade det som.

Razz
Lindberg
Lindberg

Antal inlägg : 18
Age : 38
Location : Stockholm
Registration date : 08-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  LinusH 2008-02-06, 17:49

Sägs detta inte vara runt 25-30% som avrustar nu för tiden...
LinusH
LinusH
Moderator

Antal inlägg : 150
Age : 37
Location : Halmstad (Linköping)
INFO : 05/06 - 21 Jplut.
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Hellström 2008-02-06, 19:21

Min procentsats var nog lite låg. 10 % kanske är mer riktigt?
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Den hårda utbildningen Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  LinusH 2008-02-07, 11:42

Enligt "dokumentären" dragon x fullföljer 2/3 utbildningen. Har för mig att det var rätt många som avrustade under 05/06 som sagt. Vet inte om det var mer än vad det brukar vara.
LinusH
LinusH
Moderator

Antal inlägg : 150
Age : 37
Location : Halmstad (Linköping)
INFO : 05/06 - 21 Jplut.
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Rönnholm 2008-02-07, 16:05

Lindberg skrev:Tyckte det var ganska många som avrustade 05/06. Kommer inte ihåg exakt hur många, men till slut så blev de skadade satta i andra tjänster på bataljonen. Dvs bataljonens bakre läge, transport och någon till grupp.

KB låg inne 15 månader och under de 5 månaderna innan vi GB ryckte in så avrustade +40 st tror jag.

Kändes som om gallringen i början fungerade ganska bra. Då "gallringen" på mönstringen var helt värdelös verkade det som.

Razz

Mjo "gallringen" på mönstringen undrar man ju hur den var egentligen då man såg vilka som kom till K4 Very Happy Ingen nämnd ingen glömd . . .
Rönnholm
Rönnholm

Antal inlägg : 536
Age : 37
Location : Storuman
Registration date : 08-01-09

http://roennholm.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Hellström 2008-02-07, 20:17

LinusHansen skrev:Enligt "dokumentären" dragon x fullföljer 2/3 utbildningen. Har för mig att det var rätt många som avrustade under 05/06 som sagt. Vet inte om det var mer än vad det brukar vara.

30 procent tycker jag verkar alldeles för mycket om jag bara talar av egen erfarenhet. det skulle då nästan varit en tom skvadron.

Var bodde alla den första tiden innan avhoppen om det var så många som hoppade av?
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Den hårda utbildningen Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  LinusH 2008-02-07, 20:59

Jag har för mig att vi var 10st i varje grupp under grundutbildningen för att sedan bli 6st i varje grupp. Vi bodde i logementen. 10 sängplatser i varje rum. Saken är ju den att det nästan blev brist på soldater när grupperna skulle sättas ihop med 6 man på visa ställen. Detta måste betyda en stor del avhopp och nya uppgifter för en del av soldaterna som drog på sig skador.
Fanns även grupper som fick splittras för att fylla på i andra. Till saken hör väl även att 2-3 logement var tomma på de flesta plutonerna..
LinusH
LinusH
Moderator

Antal inlägg : 150
Age : 37
Location : Halmstad (Linköping)
INFO : 05/06 - 21 Jplut.
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  GustavCeasar 2008-02-07, 21:22

LinusHansen skrev:Jag har för mig att vi var 10st i varje grupp under grundutbildningen för att sedan bli 6st i varje grupp. Vi bodde i logementen. 10 sängplatser i varje rum. Saken är ju den att det nästan blev brist på soldater när grupperna skulle sättas ihop med 6 man på visa ställen. Detta måste betyda en stor del avhopp och nya uppgifter för en del av soldaterna som drog på sig skador.
Fanns även grupper som fick splittras för att fylla på i andra. Till saken hör väl även att 2-3 logement var tomma på de flesta plutonerna..

För mig låter det inte orimligt. Under 82/83 vill jag minnas att samtliga logement till största delen var fulla vid inryck. Efter två-tre veckor återstod 40 pers fördelade på fem jgrupper på varje pluton och på hösten nån gång anslöt LIV-gruppen till oss och fyllde det sista logementet i korridoren.
GustavCeasar
GustavCeasar
Moderator

Antal inlägg : 966
Age : 61
Location : Vallentuna
Registration date : 08-01-05

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Nattsländan 2008-02-08, 01:12

[quote="Westling"]
Hej Westling
Granskningsnämnd en gång i månaden.
Jag, GU-batch (Anders Kihl), berörd skvch/plutch, läkare, präst, kurator närvarande.
Fick strikta direktiv att försöka behålla alla av Er, men det gick ju bara inte i alla ärenden!
Fick en personlig "jägarassistent" som fungerade som en toppenresurs i bataljonsstaben - drog
tunga lass, vi motiverade och han slutförde - kanske inte i alla stycken som Ni jägare, men han
är och var en jägare och han var alltid med!
Känndes kul och rätt att ta vara på detta även om det bara var en (1) av 700 soldater!!
Trots allt fick ju en del kamrater lömna regementet via grinden i förtid!!

Ha dé!

C Nattsländan
Nattsländan
Nattsländan
F.d Befäl K4

Antal inlägg : 179
Age : 77
Location : Umeå
INFO : C 65.njbat
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Larsson 2008-02-08, 02:32

I min kull var frånfallet stort.. på KBS tappade vi nästan 30% och på hela bataljonen ca 25%.. Måhanda bidrog den bistra vintern.. Wink

Larsson

Antal inlägg : 5
Registration date : 08-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Hellström 2008-02-08, 19:26

Läs informationen på sidan.

Ingen vet annars vilket år du pratar om?

K1 98/99 kanske?
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Den hårda utbildningen Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Westling 2008-02-08, 20:06

Jag är tveksam till att någon batajlon tappat 1/4 av sitt manskap.Det låter som en väldigt hög siffra
Westling
Westling
Admin

Antal inlägg : 1074
Age : 57
Location : stockholm
Registration date : 08-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  GustavCeasar 2008-02-08, 20:18

Westling skrev:Jag är tveksam till att någon batajlon tappat 1/4 av sitt manskap.Det låter som en väldigt hög siffra

Det låter väldigt mycket och totalt felmönstrat i så fall och jag garanterar verkligen inte att mina minnesbilder stämmer men många som åkte hem var det.
GustavCeasar
GustavCeasar
Moderator

Antal inlägg : 966
Age : 61
Location : Vallentuna
Registration date : 08-01-05

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Westling 2008-02-08, 20:37

Nej det låter så sjukt mycket.Jag minns iallafall inte att det var så många
Men visst folk åkte hem No
Westling
Westling
Admin

Antal inlägg : 1074
Age : 57
Location : stockholm
Registration date : 08-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty KB 03

Inlägg  Ljunggren KB 03 2008-02-15, 01:41

Min första ord på sidan. Väldigt kul att dragon Hellström styrt upp det här, cred till dig.

När jag ryckte in i Januari 2003 var vi 100 st KB-elever, 64-65 st var kvar till muck. Av de som avrustade var det nån som kom tillbaka året efter, en eller två som fullgjorde på annan ort, en som gick till vakt och insats och jag tror att en fick nån civiltjänst. Den stora massa verkar dock bara ha kommit undan så att säga. För övrigt hade vi en rymmare! En morgon var hans civila materiel borta och hans nycklar låg på sängen. Riktigt vad som hände med honom fick jag dock aldrig veta.
Ljunggren KB 03
Ljunggren KB 03

Antal inlägg : 4
Location : Göteborg
Registration date : 08-02-04

Till överst på sidan Gå ner

Den hårda utbildningen Empty Sv: Den hårda utbildningen

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet