Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vi som redan är registrerade på forumet

+3
Mattes
Westling
Hellström
7 posters

Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Hellström 2008-05-29, 18:21

Jag la in ett nytt forum där vi alla registerarde kan presentera oss för gäster och kanske på så sätt kan gäster se de som redan registerat sej på forumet.
Kanske någon gäst då känner igen någon.
Här kan även gäster kommentera med inlägg.


Sen uppmanar jag alla gamla jägare från K4 att registrera sej. Det finns massor av bilder och intressant att läsa. Men glöm inte att fylla i signatur. Det vill säja att skriva in i sin profil när man låg inne och även gärna namn.


Jag låg inne 84/85 på 4:e Grk vid namn Hellström.
Jag startade detta forum i Januari för att vi alla jägare över alla årskullar skulle ha en gemansam plats att samlas på.
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Vi som redan är registrerade på forumet Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Westling 2008-05-29, 19:47

Jag heter Westling låg inne 85/86 Bataljon nattsländan och kan stoltsera med att ha min Bat chef på sidan
Tjänst gjorde på 20:de stab som bv mek

Har med mig en sjukvårdare från 3:dje också,plus en figur som hete mr bean från 4:de,han har dock ej presenterat sig än
Westling
Westling
Admin

Antal inlägg : 1074
Age : 57
Location : stockholm
Registration date : 08-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Mattes 2008-05-29, 20:39

Jag heter Mats Eriksson och tjänstgjorde som bandvagnsförare på 41:a norrlandsjägarpluton 87-88, jag har även lyckats få tag på c:a 40 av 53 st på min pluton trots att det är 20 år sedan vi låg inne, så är det någon som vill ha söktips så hjälper jag gärna till.
Har även lagt upp en nätbutik här på sidan där man kan handla K4-persedlar


Senast ändrad av Mattes den 2008-06-22, 22:57, ändrad totalt 1 gång
Mattes
Mattes
Admin

Antal inlägg : 456
Age : 57
Location : Ånge
INFO : 87/88 4:e skv. 41:a plut.
Registration date : 08-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Nattsländan 2008-05-30, 12:57

Hellström skrev:Jag la in ett nytt forum där vi alla registerarde kan presentera oss för gäster och kanske på så sätt kan gäster se de som redan registerat sej på forumet.
Kanske någon gäst då känner igen någon.
Här kan även gäster kommentera med inlägg.


Sen uppmanar jag alla gamla jägare från K4 att registrera sej. Det finns massor av bilder och intressant att läsa. Men glöm inte att fylla i signatur. Det vill säja att skriva in i sin profil när man låg inne och även gärna namn.


Jag låg inne 84/85 på 4:e Grk vid namn Hellström.
Jag startade detta forum i Januari för att vi alla jägare över alla årskullar skulle ha en gemansam plats att samlas på.
Hej
Jag heter Peter Bergkvist och är pensionerad officer vid K 4.
Jag började min tjänstgöring på K 4 i Umeå 1972 och startade då som jägarplutonchef och
var krigsplacerad som jägarkompanichef på dåvarande 54. jkomp som hade sitt mobiliseringsområde i Värmland.
1980 var jag C 3.skv i Arvidsjaur och återvände 1981 till Umeå där jag så småningom under flera år var kurschef
på reservofficersutbildningen på kavallerisidan vid det som hette Stridsskola Nord.
Var varje år under 80-talet och fram till 1996 uppe med eleverna flera gånger per år i Arvidsjaur på trupputbildnings-
och truppföringsövningar.
1985-86 var jag GKÖ-batch för 65.njbat som utbildades detta år och hade då äran att leda ett antal av kamraterna
på detta forum. Det var min karriärs absolut trevligaste och mest minnesrika period!
1998 lades stridsskolan ned och jag avslutade min tid som officer som ekonomichef på Skyddscentrum i Umeå där jag
pensionerades som major 2001 - 55 år gammal och är således idag 62 år.
Jag tycker att detta forum är en alldeles lysande idé och jag uppmanar alla som besöker detta att registrera och presentera sig.
Även om försvaret dör så finns jägarandan kvar hos oss som har fostrats tillsammans under alla strapatsrika övningar i den Norrländska vildmarken!
Lev väl, sköt om Er och Era nära och kära!
Nattsländan
Nattsländan
Nattsländan
F.d Befäl K4

Antal inlägg : 179
Age : 77
Location : Umeå
INFO : C 65.njbat
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  bevada 2008-09-17, 23:40

Nå, namnet är Bengtsson, ryckte in på 3. skvadron som gruppchef 1980. Skvadronchef var då Kn Bergkvist aka Nattsländan. Blev grkgruppchef på 32. plut.
Blev övertalad av Lt Starefeldt att fortsätta vilket ledde till FOK (förberedande officerskurs) på I22 i Kiruna. Väl där var vi 4 st från K4, Granberg och Nyberg från 2. skvadron, undertecknad samt Paasikivi från 4. skvadron. Vi blev hoptussade med ett gäng I22:are, samt några stycken från K1 (som för övrigt berättade om hemska fältdygn i Lill-Jansskogen, norra Djurgården, Stockholm, då tältbottnarna var snötäckta när de skulle slå upp tältet - tältbottnar?? frågade vi norrifrån - det har vi aldrig hört talas om - färdiga trallbottnar för tälten, har inte ni sådana, var svaret).
Efter 5 månader i Kiruna blev vi anställda på K4 och forslades till Inf/Kav OHS (Infanteriets och Kavalleriets Officershögskola) i Umeå - och inpetade på YOK/KAV (Yrkesofficerskurs kavalleriet).
Där blev det numera sammansvetsade gänget från Kiruna hopplockade med ytterligare ett par från I22 samt ett antal från K3 (som då låg i Skövde). Dessutom fanns en parallellkurs (YOK/INF) med väldigt underliga figurer (Infanterister)
Under idogt festande, testande alla uteställen, avsmakande av det kvinnfolk som kom i vägen så fortskred utbildningen med allt ett jägarbefäl behövde veta. Detta var YOK del 1 om jag minns rätt.
YOK del 2, återkomst till K4 blev ganska abrupt, direkt ut på pluton utan vidare vägledning (skilde väldigt mellan regementena fick man höra sen på utvärderingen) Kan säga som så att K4 inte utmärkte sig positivt i vidareutbildningssynpunkt. Började som "vinkelsergeant" på 31 njplut under Lt Tydéns ledning, tillsammans med den förträfflige Mats Danielsson (känd från TV och tidigare omnämnd här på forat).
Tyvärr så blev jag tvungen (pga personalbrist) gå över till 32. njplut under Lt Charlings ledning. Mycket underligheter var man med om, mycket förutsågs man veta, t ex att larmminor inte fick förvaras i ambox på förrådet - vilket föranledde en utskällning av skvadronchefen (Kn Simonsson). Att han själv förvarade ammo i sitt klädskåp var förstås helt legitimt.

Efter att beväringarna muckat vidtog YOK del 3 under bl a Lt Starefeldts (eller om han var Kn vid det laget) ledning. Nu blev det faktiskt en del utbildning - kanske det man behövt veta innan man blev stf plutch på 32. njplut....... Men det var så dags.....

Hur som helst, ska inte skylla på någon, men min karriär på K4 slutade efter YOK del 3. För egen del, inser man med facit i handen, var jag inte mogen nog för de krav som ställdes. För K4's del lämnades en hel del övrigt att önska. Satsade helt rätt på en civil IT-karriär i stället.

Tilläggas bör är att Paasikivi slutade under OHS-tiden och Nyberg slutade på samma vis som mig. Dessa bägge har sedan dess haft nya militära karriärer - Nyberg i Boden, Paasikivi som FN-observatör mm. Kvar på K4 blev Granberg, sedemera flyttade han tillsammans med tidigare nämnda Danielsson till F21 (där Danielsson kom från begynnelsen).

Själv blev jag värvad till hemvärnet i början på 90-talet, hade stor nytta av K4, FOK och OHS-utbildningen. Tog tag i vapenutbildningen, avancerade och blev sedemera kompanichef norr om Stockholm. Var väldigt inblandad i HBR, livgardesgruppens utbildningsfrågor mm, bl a var jag med och ta fram tänket med typobjektsutbildningar, rullande utbildningschema mm. Kompanichef var jag till jag flyttade till andra sidan jorden förvintern 2001. Väl på andra sidan jorden insåg jag värdet av en oplanerad/oinrutad fritid och insåg att det ska jag inte dras in i igen. Kom hem 2005 och bor numera i samma kommun jag var kompanichef i, men värdesätter fritiden för högt för att dras in i hemvärnet igen! Arbetar på ett spelbolags IT-avdelning och spenderar det mesta av fritiden på sommarstugesnickeri, flugfiske eller jakt i Bergslagen istället.
bevada
bevada

Antal inlägg : 39
Location : Vallentuna
Registration date : 08-01-21

http://www.bevada.se

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Nattsländan 2008-09-18, 22:15

bevada skrev:Nå, namnet är Bengtsson, ryckte in på 3. skvadron som gruppchef 1980. Skvadronchef var då Kn Bergkvist aka Nattsländan. Blev grkgruppchef på 32. plut.
Blev övertalad av Lt Starefeldt att fortsätta vilket ledde till FOK (förberedande officerskurs) på I22 i Kiruna. Väl där var vi 4 st från K4, Granberg och Nyberg från 2. skvadron, undertecknad samt Paasikivi från 4. skvadron. Vi blev hoptussade med ett gäng I22:are, samt några stycken från K1 (som för övrigt berättade om hemska fältdygn i Lill-Jansskogen, norra Djurgården, Stockholm, då tältbottnarna var snötäckta när de skulle slå upp tältet - tältbottnar?? frågade vi norrifrån - det har vi aldrig hört talas om - färdiga trallbottnar för tälten, har inte ni sådana, var svaret).
Efter 5 månader i Kiruna blev vi anställda på K4 och forslades till Inf/Kav OHS (Infanteriets och Kavalleriets Officershögskola) i Umeå - och inpetade på YOK/KAV (Yrkesofficerskurs kavalleriet).
Där blev det numera sammansvetsade gänget från Kiruna hopplockade med ytterligare ett par från I22 samt ett antal från K3 (som då låg i Skövde). Dessutom fanns en parallellkurs (YOK/INF) med väldigt underliga figurer (Infanterister)
Under idogt festande, testande alla uteställen, avsmakande av det kvinnfolk som kom i vägen så fortskred utbildningen med allt ett jägarbefäl behövde veta. Detta var YOK del 1 om jag minns rätt.
YOK del 2, återkomst till K4 blev ganska abrupt, direkt ut på pluton utan vidare vägledning (skilde väldigt mellan regementena fick man höra sen på utvärderingen) Kan säga som så att K4 inte utmärkte sig positivt i vidareutbildningssynpunkt. Började som "vinkelsergeant" på 31 njplut under Lt Tydéns ledning, tillsammans med den förträfflige Mats Danielsson (känd från TV och tidigare omnämnd här på forat).
Tyvärr så blev jag tvungen (pga personalbrist) gå över till 32. njplut under Lt Charlings ledning. Mycket underligheter var man med om, mycket förutsågs man veta, t ex att larmminor inte fick förvaras i ambox på förrådet - vilket föranledde en utskällning av skvadronchefen (Kn Simonsson). Att han själv förvarade ammo i sitt klädskåp var förstås helt legitimt.

Efter att beväringarna muckat vidtog YOK del 3 under bl a Lt Starefeldts (eller om han var Kn vid det laget) ledning. Nu blev det faktiskt en del utbildning - kanske det man behövt veta innan man blev stf plutch på 32. njplut....... Men det var så dags.....

Hur som helst, ska inte skylla på någon, men min karriär på K4 slutade efter YOK del 3. För egen del, inser man med facit i handen, var jag inte mogen nog för de krav som ställdes. För K4's del lämnades en hel del övrigt att önska. Satsade helt rätt på en civil IT-karriär i stället.

Tilläggas bör är att Paasikivi slutade under OHS-tiden och Nyberg slutade på samma vis som mig. Dessa bägge har sedan dess haft nya militära karriärer - Nyberg i Boden, Paasikivi som FN-observatör mm. Kvar på K4 blev Granberg, sedemera flyttade han tillsammans med tidigare nämnda Danielsson till F21 (där Danielsson kom från begynnelsen).

Själv blev jag värvad till hemvärnet i början på 90-talet, hade stor nytta av K4, FOK och OHS-utbildningen. Tog tag i vapenutbildningen, avancerade och blev sedemera kompanichef norr om Stockholm. Var väldigt inblandad i HBR, livgardesgruppens utbildningsfrågor mm, bl a var jag med och ta fram tänket med typobjektsutbildningar, rullande utbildningschema mm. Kompanichef var jag till jag flyttade till andra sidan jorden förvintern 2001. Väl på andra sidan jorden insåg jag värdet av en oplanerad/oinrutad fritid och insåg att det ska jag inte dras in i igen. Kom hem 2005 och bor numera i samma kommun jag var kompanichef i, men värdesätter fritiden för högt för att dras in i hemvärnet igen! Arbetar på ett spelbolags IT-avdelning och spenderar det mesta av fritiden på sommarstugesnickeri, flugfiske eller jakt i Bergslagen istället.
Hej Bengtsson
Kul presentation!
Kan det möjligen vara så att Du har anknytning till orten Pålsboda??
Intresserad av grovkalibrigt pistolskytte?
Bästa Hälsningar
Nattsländan
Nattsländan
Nattsländan
F.d Befäl K4

Antal inlägg : 179
Age : 77
Location : Umeå
INFO : C 65.njbat
Registration date : 08-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  bevada 2008-09-18, 22:40

Pålsboda och grovkalibrigt - nu blev jag imponerad! Det förstnämnda inga fysiska band längre, bara historiska. Det sistnämnda fortfarande (sporadiskt) och med samma vapen som då.
bevada
bevada

Antal inlägg : 39
Location : Vallentuna
Registration date : 08-01-21

http://www.bevada.se

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Presentation

Inlägg  NordicWolf 2008-12-29, 23:21

Mitt namn är Magnus. Värnplikt på K4 02/03 KB på 34. Und plut.
Verkat i K4s regi av och på sen dess. Just nu jobbar jag som Yrkesdykare i Väst Afrika med fru, barn och boende i Sydafrika.

Gedigen ide med detta forum =)

Ahhoa Jägers /M silent

NordicWolf

Antal inlägg : 2
Age : 42
Location : Durban, South Africa
Registration date : 08-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Hellström 2008-12-30, 11:27

Hej Magnus.

Presentera dej även gärna under din utbildningsperiod. Denna tråd är just endast tänkt för presentation och ej tänkt för så mycket diskussion. Men det är inte så lätt att veta direkt Smile

Fördelen är att eventuella lumparkompisar lättare hittar varandra om man även skriver några rader under sin utbildningsperiod.

Välkommen!
Hellström
Hellström
Admin

Antal inlägg : 1740
Location : STOCKHOLM
INFO : 84/85:42:a Vi som redan är registrerade på forumet Flagga33

Registration date : 08-01-03

https://k4arvidsjaur.forumotion.com

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Livskvadron 83 - 84

Inlägg  BVFÖ Cederfjärd 2009-10-14, 02:23

BVFÖ Cederfjärd Jag låg på bataljonsstaben / livskvadron 1983 - 84 rykte in som Gruppbefäl & Muckade som bandvangsförare. Min tid på K4 satte spår som jag haft nytta av hela livet och jag tänker tillbaka på dessa 10 månader av mitt liv med stor glädje & saknad! Om detta forum skulle leda till att jag mötte några av mina gamla lumparpolare igen skulle det var en fet bonus Very Happy
Mitt starkaste minne är när Friberg och jag bär radioutrustningen under fjällmarchens 2 & 3 dag tillsammans med skvadronschefen. Hur jag mot slutet an 3:e dagen är så slut att jag ser blommor på fjällslutningarna, den totala oförmågan att äta, tänka agera! Hur Friberg ser till att jag håller kursen tills vi når baslägret för dagen. Hur mina polare tvingar mig att äta & dricka, den fruktansvärda kramp jag hade i benen när jag skulle krypa ner i sovsäcken frossan jag under natten och hur det enda jag kunde tänka på var att jag aldrig skulle få bära baskern! Hur jag som en annan mäniska vaknade den 4:e morgonen. Som en ny människa steg jag upp oövervinnerlig i hjärtat, efter den dagen insåg jag att man klarar mycke mycke mer än man kan drömma om, och jag genomförde fjällmarchen med lätthet och med all rätt fick känna stoltheten att få ta på & bära baskern. Jag har den kvar än i dag den är fortfarande välborstad och hoprullad! Jag känner samma sak för den idag 26 år efter det att jag fick den som då när det begav sig

BVFÖ Cederfjärd

Antal inlägg : 2
INFO : 83-84
BVFÖ Cederfjärd
Bataljonsstabspluton / Livskvadron
Registration date : 09-10-11

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Westling 2009-10-16, 21:54

Jag städade bort ett inlägg som verkade vara dubbel postat (mod)
Westling
Westling
Admin

Antal inlägg : 1074
Age : 57
Location : stockholm
Registration date : 08-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Vi som redan är registrerade på forumet Empty Sv: Vi som redan är registrerade på forumet

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet